Dva lidé u stolu diskutují o reklamní strategii a plánování PPC kampaní, ilustrace ve stylu Google.

Na co se vás zeptám, než začneme spolupracovat

Možná to vypadá, že na první schůzce s PPC specialistou budete odpovídat víc než na pohovoru do banky. Ale věřte, že všechny moje otázky mají smysl – bez nich by z reklamy bylo jen „zkusíme a uvidíme“. A to fakt není můj styl. Chci, aby vám reklama vydělávala a dávala smysl.

1. Kdo jste, co děláte a proč právě vy?

  • Jaký je váš hlavní produkt/služba?
  • V čem jste jiní než konkurence?
  • Jaký je příběh vaší firmy?

Upřímně, nezajímá mě jen “ze sekce o nás na webu”, chci slyšet i tu historku, jak vznikl nápad, nebo co vás štve na konkurenci. Napište mi to jako kamarádovi – někdy právě v těchhle detailech najdu hlavní argument pro reklamu.

2. Koho chcete oslovit?

  • Kdo je váš ideální zákazník?
  • Jak se chová, kde ho najdeme online?
  • Máte typického zákazníka (věk, zájmy, problém, co řeší)?

Každý říká “náš produkt je pro všechny” – ale fakt? Zkuste si vzpomenout na posledního zákazníka, který vás fakt potěšil (nebo naopak rozčílil). Jak vypadal, co řešil, co mu dělalo radost? Klidně mi napište tři různé typy lidí, kteří vás nejčastěji kontaktují – z toho se dají stavět i reklamy.

3. Jaké jsou vaše cíle? (Anebo: co bude úspěch?)

  • Chcete více objednávek, poptávek, nebo jen povědomí?
  • Máte už konkrétní čísla, ke kterým se můžeme vztahovat (prodeje, návštěvnost, PNO, ROAS, počet leadů, tCPA)?
  • Co by pro vás znamenalo, že reklama opravdu funguje?

Jestli máte na konci roku radost, že jste splnili “ten velký plán”, napište mi, jak ten plán vypadal. A pokud nevíte, klidně si napište, co by vás opravdu potěšilo (“kdybychom na konci roku měli XY objednávek/poptávek, považuju to za úspěch”). Je lepší mířit na reálný cíl než na nějaké “víc prodejů, ale vlastně nevím kolik”.

4. Jaká je vaše marže a PNO (nebo tCPA)?

  • Jaká je vaše reálná marže na prodaném produktu/službě?
  • Na jaké PNO cílíte (pokud už máte představu)?
  • Pokud děláme poptávky, jakou hodnotu má pro vás získaný kontakt? Jaké je ideální tCPA?

Čím upřímnější čísla, tím lépe se staví strategie. Nemusíme jít do haléřů, jde o to, aby nám vycházela jednoduchá matematika – kolik můžete vydat za zákazníka, aby vám to dávalo smysl? PNO i tCPA není sprosté slovo, je to jen jiný úhel pohledu na návratnost. A když nevíte přesně, pošlu do světa testovací kampaň a zjistíe to za vás.

5. S čím jste spokojení a co vás štve?

  • Zkoušeli jste už PPC, nebo je to pro vás novinka?
  • Co se vám v minulosti v reklamě osvědčilo/nefungovalo?
  • Proč chcete změnu (nového dodavatele, novou strategii)?

Nemusíte se bát otevřeně říct, co vás rozčilovalo – třeba že agentura vám posílala reporty, kterým jste nerozuměli, nebo že reklama jela, ale objednávky byly spíš “náhodou”. Všechno, co vám v minulosti vadilo, mi pomáhá tu chybu už neopakovat. Napište mi i to, co byste už nikdy zažít nechtěli, a naopak co na předchozí spolupráci fungovalo a rádi byste to zopakovali.

6. Jaké máte reklamní rozpočty a zdroje?

  • Kolik jste ochotni/můžete do reklamy investovat?
  • Máte připravené fotky, videa, texty, případně tým, co vám je zajistí?
  • Kdo bude rozhodovat a schvalovat kampaně?

Když napíšete “testujeme, začneme na menším rozpočtu a pak přidáme”, je to naprosto v pohodě. Ujasněte si, co jste schopni a ochotni do reklamy dát – ať si nemalujeme vzdušné zámky, které budou stát na písku. Čím víc máte připravených podkladů (fotky, texty), tím rychleji můžeme začít. Pokud vám schvaluje reklamu ještě někdo další, napište to rovnou – čekání je zabiják každé kampaně.

7. Jaké další kanály používáte?

  • Používáte kromě PPC i jiné reklamní kanály? (Sociální sítě, newslettery, TV, rádio, letáky, …?)
  • Máte v plánu je kombinovat nebo testovat nové možnosti?

Nemusíte být marketingová agentura, stačí, když mi napíšete, že “na Instagram nám něco občas dává synovec”. Čím víc vím, kde všude se pohybujete, tím líp dokážu reklamu navázat na ostatní kanály. A nebojte – jestli jste nikdy nedělali newslettery nebo TikTok, klidně to napište.

8. Technické věci a přístupy

  • Máte přístup ke Google Ads, Skliku, Analytics, Tag Manageru?
  • Potřebujete s něčím z toho pomoct?

Nečekám, že budete mít všechno v malíku. Stačí mi vědět, co je vaše a co někoho jiného. Pokud je pro vás “Google Tag Manager” španělská vesnice, nevadí – vysvětlím, nastavím, přepošlete mi jen přístup a víc řešit nemusíte.

9. Sezónnost, akce, plány do budoucna

  • Máte v průběhu roku silnější/slabší období?
  • Plánujete slevy, nové produkty, speciální akce?
  • Existuje firemní (nebo aspoň “v hlavě”) marketingový kalendář?

Zkuste mi poslat všechno, co se vám vybaví – “většinou je léto slabší, Vánoce jdou na dračku, v lednu máme akci 1+1 zdarma”. Nemusí to být dokonalý plán, stačí orientační představu. Když budete chtít, můžu vám i navrhnout, jak s těmito akcemi pracovat v reklamě napříč rokem, a ušetřit vám pár vrásek s plánováním.

Závěr: Není to šikana, ale základ úspěchu

Všechno, na co se ptám, vede k jednomu: aby vám spolupráce dávala smysl, vydělávala a měla co nejmíň slepých uliček. Nečekám, že budete mít odpověď na každou otázku hned z hlavy. Můžeme to probrat postupně a všechno vysvětlím tak, aby vám to sedlo.

Když si na začátku ujasníme fakta a cíle, ušetříme si hromadu času i nervů. A hlavně: kampaně budou fungovat – nejen na papíře, ale i v reálu.

    Nechcete vyhazovat peníze? Tak mi o sobě něco prozraďte!

    zásad ochrany osobních údajů.

    Podobné příspěvky